Isolierband für Fächerkrümmer
#21
hallo peter,

danke für deine info damit kann ich was anfangen Großes Grinsen

also doppelt haltet in diesem fall nicht länger Augenrollen
                                                                                                                             [Bild: 47915314xb.gif]

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#22
Hallo Zusammen,

hab bei meiner C3 auch das Problem mit der Hitzeabstrahlung von
den Fächerkrümmern.

Hab schon verschiedene Vette "Päpste" zu diesem Thema gefragt.
Das Urteil lautete stets:
Bei Verwendung der keramischen Isolierbänder faulen (rosten)
die Fächerkrümmer aus Stahl sehr schnell weg.
Hat jemand wirklich langjährige Erfahrung mit diesen Bändern?

Eine zweite Möglichkeit ist die Beschichtung der Krümmer mit
einem keramischen Werkstoff.
Hab in den USA zwei Addressen für die Beschichtung ausgemacht.
Beide Firmen wurden in dem Corvette Fever Magazin wirklich gut getestet.
Es handlet sich um:
Jet Hot und Swan Technologie
Hat jemand schon Erfahrung mit diesen Firmen gesammelt?


Gruß an alle Frankie76
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#23
Hallo,

ich habe zwar mit dieser Firma noch keine Erfahrungen, aber ich selber habe in meiner ´74er die keramikbeschichteten Fächerkrümmer drin. Nur wird es im Motorraum immer noch sehr sehr heiss, und ich habe aus anderer Quelle erfahren, daß diese Keramikbeschichtung eigentlich garnicht so sehr zum Hitzeisolieren ist, sondern eher als Rostschutz und vor allem als Schutz vor dem Zerplatzen durch thermische Belastung.

Würde es denn dann schaden, wenn ich meine keramikbeschichteten Fächerkrümmer mit dem Thermoisolierband umwickle??? Ich hoffe doch nicht!!!

Wenn jemand was darüber weiss,... mich würde es ineressieren!!!

Gruß,
Flo
[Bild: ycm.gif]

"Esst Kot, millionen Fliegen können nicht irren...!"

"Wo kämen wir hin, wenn jeder sagte: 'wo kämen wir hin?' und keiner ginge, um zu sehen, wohin wir kämen, wenn wir gingen?"
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#24
Hallo Flo,

Hab mal eine Frage zu Deinen keramikbüberzogenen
Fächerkrümmer.

Hast Du sie nachträglich beschichten lassen oder waren
sie schon im Neuzustand beschichtet?
Für die C5 und C4 gibt es neue Fächerkrümmer mit Beschichtung
zu kaufen, aber für die C3 ???

viele Grüße Frankie76
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#25
Hallo Franky76,

tut mir leid, wenn ich Dir da leider nicht mehr Informationen geben kann.

Die beschichteten Fächerkrümmer waren beim Kauf der Corvette schon eingebaut. Und welche das sind, und ob sie nachträglich beschichtet wurden, lässt sich jetzt leider nicht mehr so leicht herausfinden.

Ich schau mal, ob ich in den Rechnungen noch irgendwas darüber finde. Kann aber ein paar Tage dauern!!!

Viele Grüße,
Flo
[Bild: ycm.gif]

"Esst Kot, millionen Fliegen können nicht irren...!"

"Wo kämen wir hin, wenn jeder sagte: 'wo kämen wir hin?' und keiner ginge, um zu sehen, wohin wir kämen, wenn wir gingen?"
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#26
hallo zusammen,

klartext gesprochen Großes Grinsen ich habe ein hitzeproblem im motorraum und das bekomme ich nur unter kontrolle wenn ich den krümmer mit dem isolierband umwickel!!!!

sollte er rosten oder reißen werde ich mir einen "normalen" krümmer einbauen denn meiner meinung nach ergibt das keine logik!!!!!

für was einen fächerkrümmer einbauen wenn ich wie in meinem fall mehr nach als vorteile habe?? Frage Frage (lima zu heiß,riß im bremskraftverstärker,zündkabel zu heiß bzw risse usw.)

wie auch immer ich werde den krümmer umwickeln und werde dann weiter berichten ob ich veränderungen feststellen kann.....


DANKE FÜR EURE BEITRÄGE Prost!
                                                                                                                             [Bild: 47915314xb.gif]

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#27
Hallo, hier noch mal ein paar Extrakte aus meiner Internet-Recherve zu dem Thema. Zwei Firmen, zwei Meinungen....


Hier die Infos...


Should I use exhaust wrap on my Hooker Headers?
If your vehicle is being run on the street or for extended periods of time, you should never wrap headers. Exhaust wraps insulate the exhaust too much and the exhaust temperature is raised to a level that fatigues the header material causing cracks.

If under hood temperatures are an issue, we recommend using Hooker's Metallic Ceramic Thermal Barrier Coating. Our coating is applied inside and out. It is corrosion and heat resistant up to 1600°F. It also reduces underhood temperatures and has a polished high luster finish. Holding exhaust temperatures inside the header increases the exhaust gas velocity producing more horsepower.



Aber Teegarden Motorsports sieht das alles anders:

How Does Thermo Tec Work ?

Think of exhaust gases as a piston moving down through the tubular system. As each pulse travels down the system, it creates a vacuum behind itself. The negative pressure behind each is the scavenging effect. As the velocity of the pulse increase, the negative pressures also increase. As you have an increase in velocity, the length of time that you have a negative pressure in the system is increased. The net result of high velocity to assist in scavenging is increased performance of the intake and exhaust system.

Maintaining higher exhaust temperatures throughout the system increases performance in many ways. Think of exhaust gases as a heavy liquid such as an oil additive. If the liquid were traveling down a tubular system in a cold state, it would move very slowly. If you heat the liquid, the density of the fluid changes. The liquid responds to the heat increasing its velocity. Exhaust gases respond in the same manner. Higher temperatures in a system increase the flow of the system. If the liquid is allowed to cool in the system, it slows the flow of the liquid. By this illustration, you can now see the importance of maintaining higher temperatures in an
exhaust system.

How does wrapping headers increase horsepower?

Wrapping the headers maintains exhaust gas heat within the header. This translates into more exhaust flow due to maintaining exhaust temperatures as it flows out of the engine. By improving the scavenging of spent gases, the engine breathes more efficiently. This reduces contamination of gases, thus allowing the engine to develop more power.

How much wrap is required to do a set of headers?

Guidelines recommend: (1) 2 inch x 50 ft.roll for a 4 cyl., (2) 2 inch x 50 ft. rolls for a V6 or V8, and (3) 2 inch x 50 ft. rolls for a big block or 180 degree set of headers.

Why do you use only a 1/4 inch overlap and nothing more?

Using only 1/4 inch overlap draws the heat from the motor but still allows the heat to evenly dissipate through out the system. If you use more than 1/4 inch overlap you may cause fatiguing due to hot spots in your tubes.

Does the wrap overheat exhaust components?

This area is not a problem due to the added flow of the exhaust. Increasing flow also increases the amount of heat extracted from the engine and manifold

When is it not recommended to use header wrap on cast iron
exhaust manifolds on a turbo engine?

Cracking on stock exhaust manifolds and housing has never been a problem. Manifolds to the turbo can be a problem only if extensive modifications have been made to the castings. These types of castings have a high failure rate even without the wrap being applied to them. This is due to the uneven wall thickness of the castings from the machine work performed to improve flow of the manifold. The heat
cycle generated could cause the cast iron to become brittle eventually causing cracking to occur.

Can the header wrap be used on a catalytic converter?

YES!

What temperature will the wrap withstand?

2,000 degrees Fahrenheit

Does the header wrap contain asbestos?

NO!

What kind of material is the header wrap made of?

Highly textured silica based fabric with a patented inorganic coating applied by a proprietary process. A heat conducting coating is applied with a binder to the surface to provide a equal amount of heat distribution. Limit 2,000 degrees Fahrenheit.

Does the header wrap retain heat better than ceramic coatings?

Yes. Ceramic coatings are made from inorganic compounds made of aluminum oxide or of zirconium oxide or coating of an intermetallic compound. These coatings are all very good conductors of heat and only provide corrosion protection..

Does header wrap increase power and improve fuel mileage?

Yes. By wrapping headers, exhaust gas heat within the header is maintained. This translates into better exhaust flow because the hotter the exhaust gasses stay, the faster they flow out of the engine. By improving the scavenging of spent gases, the engine breathes more efficiently. This reduces contamination of the intake fuel air charge with exhaust gases. Thus allowing the engine to develop more power
with less throttle.

Why is it necessary to lean the motor down in most applications with the wrap?

Air/fuel mixture is enriched due to cooler intake and increased exhaust velocity. Increased scavenging of the exhaust has an effect on the induction side of any motor. Clearing the combustion chamber more efficiently means more efficient flow of the incoming air fuel mixture.

__________________________________________

Teegarden Motorsports Specialties
11383 Pyrites Way
Rancho Cordova, CA 95670
916.638.RACE(7223)
Fax: 916.638.2885
Cheers


Peter
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#28
Hallo

Also heiss werden die Krümmer allemal.
Die schmelzen sogar meine Silikonzündkabelstecker, obschon die nicht mal gegen liegen.
Habe auch schon über Krümmerisolation und sogar über Zündkabelsteckerhosen nachgedacht.
Son 7 Liter Motörchen produziert nun mal viel zu viel Wärme. Teufel

M. gekochten G. Günther
[Bild: ignition_cables.jpg]
early 1968 L71 tri-power big block convertible.
GM-T56 Viper 6 speed manual , 4.11 rear.
HOOKER chrome side pipes. Long L88 hood.
Tires front 235 rear 255 on 8x15 real wire spoke rims
You can't beat short stroke displacement . besoffen
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