27.12.2011, 15:24
Zitat:Original von Woodpecker61
Zitat:Original von daabm
Damit ich das richtig verstehe: Problem ist also nicht die "Elektrik an sich", sondern der Lichtschalter? Und es reicht, einfach 2 popelige 08/15 Relais einzuschleifen?
mfg Martin
genau so ist es. Bei Sealedbeam fließen ca. 35W pro Scheinwerfer und bei H4 55/60W und das schafft dann die Bimetallsicherung im Lichtschalter nicht mehr.
Wir bauen da schon seit 30 Jahren auf 2 Arbeitsrelais um und den Dauerplus nehmen wir über eine "fliegende Sicherung" von der Batterie und nicht von der Lichtmaschine - so lernte man das früher als Nebelscheinwerfer nachrüsten noch zum standardprogramm bei Neuwagen gehörte. Da bei den meisten alten Amis die Scheinwerfer garnicht einzeln abgesichert sind wären 4 Relais sozusagen "Perlen vor die Säue" geworfen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sealed_beam
https://en.wikipedia.org/wiki/Headlight
https://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_lamp_types
Auszug:
Zitat:The first halogen bulb for vehicle use, the H1, was introduced in 1962 by a consortium of European bulb and headlamp makers. This bulb has a single axial filament that consumes 55 watts at 12.0 volts, and produces 1550 lumens ±15% when operated at 13.2 V. H2 (55 W @ 12.0 V, 1820 lm @ 13.2 V) followed in 1964, and the transverse-filament H3 (55 W @ 12.0 V, 1450 lm ±15%) in 1966. H1 still sees wide use in low beams, high beams and auxiliary fog and driving lamps, as does H3. The H2 does not see wide use any more because it requires an intricate bulb holder interface to the lamp, has a short life and is difficult to handle. For those reasons, H2 was withdrawn from ECE Regulation 37 for use in new lamp designs (though H2 bulbs are still manufactured for replacement purposes in existing lamps). The use of H1 and H3 bulbs was legalised in the United States in 1997. More recent single-filament bulb designs include the H7 (55 W @ 12.0 V, 1500 lm ±10% @ 13.2 V), H8 (35 W @ 12.0 V, 800 lm ±15% @ 13.2 V), H9 (65 W @ 12.0 V, 2100 lm ±10% @ 13.2 V), and H11 (55 W @ 12.0 V, 1350 lm ±10% @ 13.2 V). 24-volt versions of many bulb types are available for use in trucks, buses, and other commercial and military vehicles.
The first dual-filament halogen bulb (to produce a low and a high beam with only one bulb), the H4, was released in 1971. The U.S. prohibited halogen headlamps until 1978, when halogen sealed beams were released. To this day, the H4 is still not legal for automotive use in the United States. Instead, the Americans created their own very similar standard (HB2/9003). The primary differences are that the HB2 sets more strict requirements on filament positioning, and that the HB2 are required to meet the lower maximum output standards set forth by the United States government.
The first U.S. halogen headlamp bulb, introduced in 1983, was the 9004/HB1. It is a 12.8-volt, transverse dual-filament design that produces 700 lumens on low beam and 1200 lumens on high beam. The 9004 is rated for 65 watts (high beam) and 45 watts (low beam) at 12.8 volts. Other U.S. approved halogen bulbs include the 9005/HB3 (65 W, 12.8 V), 9006/HB4 (55 W, 12.8 V), and 9007/HB5 (65/55 watts, 12.8 V).
Keine Ahnung, wo immer die falschen Sealed Beam -Watt-Angaben herkommen, vieleicht von der H8-Version?
Die "dummen" Amis haben/hatten sich schon etwas dabei gedacht, bei deren Hauptbeleuchtung-Absicherung.
Da waren die Deutschen nicht so schlau und mussten sehr schnell "etwas" ändern, wissen aber auch nur noch die Dinosaurierer unter uns.
Auch die "Geschichte" bei Auslösung der Bimetalsicherung....wirklich niedlich....kommt gleich nach der Geschichte mit dem "schwarzen Mann", damit die "Kinder" auch schön artig sind.
Grüsse vom OSC-Canibalisten STRUPPI